Treskjærerens blogg · Boni Wiik

Materialer

Mulig det er noe som kommer med alderen, eller kanskje det er fordi vi har blitt så mange i verden, og forbruker de skarve ressursene vi har, som om det var en konkurranse, og knappheten begynner å bli ubehagelig merkbar, men, jeg får bare mer og mer respekt for bruken av materialer. Den fornuftige bruken,…

Døroverliggeren fra Kvåle

Artikkel i Sogn Avis. Døroverliggeren fra Kvåle I magasinet på Historisk museum i Bergen ligger det et gammelt bemerkelsesverdig stykke tre, som har blitt litt glemt. Kanskje fordi det ikke i samme grad som stavkirkeportaler, og vikingskip, forteller oss historien om den stolte og typisk norske treskjærertradisjonen, men som allikevel på ingen måte står tilbake…

Årsrapport som er innom en rekke ulike temaer.

https://handverksinstituttet.no/content/download/16860/158977?version=1

Kunst.

Sub tuum praesidium «Under din beskyttelse søker vi tilfluktGuds hellige morHør våre bønner i vår nødhjelp oss alltid ut av fareherlige velsignede jomfru« Denne figuren er fra 1480- tallet og forestiller Maria med sin beskyttende kappe. Den var lenge attribuert til en treskjærer som het Friedrich Schramm, men nå er det konsensus rundt at det…

Formidling av handlingsbåren kunnskap.

Noen ganger er kanskje ikke det viktigste med formidling at 600 bobilturister får innblikk i hvordan man imiterte gulloverflater på kirkekunst i middelalderen, eller at 40 sjetteklassinger får prøve seg med poleringsagaten, og det blafrende tynne bladgullet. Artikkel fra 27. januar 2020 Kvantitet eller kvalitet? Alle som jobber med kulturminnevern eller tradisjonshåndverk, er hjertens enige…

Verktøyrapport.

 I min stipendiatperiode i treskjærerfaget, er en av områdene jeg arbeider med, å finne ut mer om når det er materialene og verktøyene, som er bestemmende for hvordan det ferdige produktet blir til slutt.  Eller litt mer presist: Hvor mye spiller deres egenskaper inn, i hvordan framstillingsprosessen foregår, og dermed til slutt, i det endelige…

Readymades

Fabuleringer rundt ting som ligner på andre ting, halvkløyvinger, og om håndverk som spiller på lag med naturen. Readymades ble et begrep i kunstverdenen da den franske kunstneren Marcel Duchamp, på begynnelsen av 1900-tallet begynte å stille ut masseproduserte dagligdagse gjenstander, og påstod at det var kunst. Tanken var at i det øyeblikket gjenstandene, som…

Hvorfor er Urnesportalen så forbasket viktig?

Urnesportalen er noe av det mest ikoniske kunstverk som finnes i Norge, og dens skjønnhet og historie, plasserer den i særstilling i vår kulturarv. Få fysiske menneskeskapte ting, gjør så sterkt inntrykk som bygninger. Og stavkirkene er et godt eksempel på det. Man kan bevege seg rundt dem, og inni dem, og vi sanser dem,…

Kirkene våre.

En artikkel jeg skrev i sommer, på oppdrag fra Norsk Håndverksinstitutt, som del av serien «Fra kirkeloftet» som gikk i «Vårt Land» denne sommeren. Kirkene våre, slik de står jevnt spredt ut over hele vårt land, er fantastiske små skattkammere, der kulturarven, som strekker seg tusen år bakover, og av og til enda lenger, fortsatt…

Urnesportalen

En artikkel jeg skrev på oppdrag fra Norsk Håndverksinstitutt, til serien «Fra kirkeloftet», som ble publisert i «Vårt Land«. Noen sier det er løven i kamp med den onde slange eller drage, og dermed et kraftig symbol på noe som var kommet til landet, og ville markere seg. For andre er den en av historiens…