Etter tradisjon fra Treskjærerverkstadens kule adventskalendere, fra da jeg selv var lærling der for et tiår siden, har jeg bestemt meg for å prøve å legge ut en verktøyspor-adventskalender. Det blir ett nytt bilde av spor hver dag, med en liten beskrivelse, og kanskje med noen supplerende bilder. Enkelte av dem er omtalt her på…
Maskene oppunder taket i Høre stavkirke rommer en litt overraskende beretning om arbeidsdeling, som jeg mener fortjener å drøftes for seg selv.
Rapport fra studietur til Oslo del II, ispedd noen notater fra Maihaugens «Impulser»-utstilling. Oppfølger til «Har Hylestadportalen landets eldste spor etter geitefot-jern?» Den andre årsaken til at jeg ville besøke Historisk museum denne gangen var for å se om jeg kunne finne spor etter oppmerking. Mer spesifikt ville jeg se etter tegn til hvordan de…
Å grave fram gammalt håndverk fra glemselens sandbanker handler ofte om å etterstrebe den opprinnelige prosessen. De andre elementene av håndverket – materialene og emnet, verktøyet, mønsteret eller oppskriften – er i seg selv ganske hjelpeløse uten at de knyttes sammen av rett prosess. Et begrep som dermed ofte melder seg er å jobbe «prosessuelt…
Rapport fra studietur til Kulturhistorisk museum i Oslo (del I) (English below) Flaut nok hadde jeg ikke sett noen av de utstillingene som står der i dag, så det daterer til en viss grad mitt forrige besøk. Men jeg måtte på et vis få sett middelalderutstillingen(e), og hadde samtidig et ærend ved Hylestadportalen. Et spørsmål…
Som del av Åsmund Stormoens og mitt stipendiatprosjekt om takrytteren på Borgund stavkirke har vi jobba og eksperimentert mye med skjebor. I søken etter å sette en pen, lineær kronologi for teknisk utvikling settes gjerne skjebor opp som en forløper for navar, og enkelte trekker også fram hybrid-typer som mellomsteg i utviklingen. Men mye tyder…
Jeg skal på ingen måte påstå at det å slipe navar er lett, men mitt første møte med skjeborr har vippa meg fullstendig av pinnen. De er beslektede redskap, men den snodde navaren framstår for meg langt mer håndgripelig. Sammen med Åsmund har jeg nå hatt flere ettermiddager og kvelder i låven til Hans (Marumsrud)…
Den nesten helt nedslitte tollekniven er et ikonisk motiv som kan assosieres med mye. Kanskje særlig kjent for å plukke opp dette motivet er Nils Aas, med sin skulptur «Arvegods», men den godt brukte tollekniven som ikon dukker opp mange steder. Den er, i tillegg til å være ikonisk, knakende god å ha som treskjærer.…
Tresmidhr? Jeg er treskjærer. Eller flisespikker, treskalle, kjært barn har mange navn. Det jeg nå skal begi meg ut på over den neste treårsperioden er en slags tidsreise – mer om det senere. Men i kortform skal jeg dykke ned i middelalderens stavkirke-treskurd, og da blir et besnærende spørsmål om de egentlig er gjort av…