Treskjærerbloggen · Jon Anders Fløistad

Selfies (?) av krumbøyde treskjærere

Jeg fant tidligere i uken noen fine framstillinger av treskjærere i gamle kor-seter – misericordia. De er ganske ulike seg i mellom, både i hva treskjærerne jobber på, verktøyene de bruker, og måten det er framstilt. Men det som er ganske felles for dem er tilsynelatende ganske klønete ergonomi – for å sitere en anonym fagfelle:…

Å stå ute i vårsola og høgge

Sola har begynt å varme igjen, og denne uka ble jeg stående utafor verkstedet vårt på Fornebu og hugge til emner til takrytteren. Ute i sola, med øks i hand og ro i sjela vandrer tankene fort.  Vi lever i en helt anna verden enn den verden takrytteren vi replikkerer ble til i. Mye har…

Does the Hylestad Portal Contain the Oldest Traces of a V-parting tool in Norway?

English version of «Har Hylestadportalen landets eldste spor etter geitefot-jern?» (9.11.2024), translated with the help of ChatGPT, manually checked and corrected by the author, posted to a separate blog post for clarity. Report from a Study Visit to the Historical Museum in Oslo (Part I) Embarrassingly, I hadn’t seen any of the current exhibitions at…

Brushes & Paint for Calligraphing Stave Church Ornamentation

English translation of «Pensler & maling for å kalligrafere stavkirke-ornamentikk», prepared using ChatGPT, and manually checked and corrected by myself. In October, my mentor and good colleague, Lara Domeneghetti, came to Oslo for a three-day ornament painting workshop. As I have described before, I am working from a hypothesis that some of the medieval stave…

Pensler & maling for å kalligrafere stavkirke-ornamentikk

I oktober kom min veileder og gode kollega Lara Domeneghetti til Oslo for en tredagers ornamentmalings-verksted. Som jeg har beskrevet tidligere jobber jeg ut fra en hypotese om at noe av middelalderens stavkirkeornamentikk er kalligrafert heller enn tegna, og få steder virker denne hypotesen mer passende enn i Takrytterens andrehøgde. Hypotesen om ‘kaligrferte ornament’ er…

‘Pilegrimsferd’ til Trondheim.

Jeg har lenge hatt et behov for å se N30000, en svært spennende plankebit med Urnesstildekor, på nært hold. Den er i samlinga til NTNU Vitenskapsmuseet i Trondheim, hvor det også er alt for lenge siden jeg har vært innom. Nå på nyåret har min gode kollega Øystein Lønvik også en spennende separatutstilling i Trondheim,…

En gul, elektrisk tidsmaskin?

Jeg har flørta med begrepet «tidsreise» i beskrivelser av prosjektet mitt. Litt av grunnen til at jeg liker begrepet er kanskje at det bryter ned høytideligheten litt, og jeg håper det kan ha en underholdende effekt. Grublende fagtekst blir ellers lett tung. Samtidig mener jeg det har en viktig retorisk funksjon. ‘Tidsreise’ – i seg…

Kvasst nok?

Bryner er en relativt vanlig funn-kategori i vikingtids- og middelalderarkeologien. Brynestein har vært en viktig eksportartikkel lenge: eksemplifisert gjennom lasten på Klåstadskipet som gikk ned lastet med nettopp brynestein, eller gjennom studier som bruker nettopp brynestein som en linse for å studere handel og samfunn fram mot og gjennom vikingtiden. I dag er moderne komposittbryner…

Anvendte forelegg

  En praktisk applikasjon av funderinger om antatt felles forbilde  Utskjæringene til takrytteren byr på en rekke tolknings-utfordringer, til tross for at jeg har et utvalg gode kilder tilgjengelig. Noe av løsningen ligger kanskje i å finne eksempler på felles forbilde, inspirasjon eller forelegg.  Et helt konkret, og ganske artig, eksempel jeg fant på dette…

Forbilde og forelegg

En tanke slo meg på stipendiat-samling på Maihaugen i november. Vi hadde besøk av to tidligere stipendiater: bunadstilvirker Mona Løkting og smed Terje Granås, og de delte raust av sine erfaringer. Terje Granås tok oss gjennom sin DKS-produksjon «Smi mens jernet er varmt», et opplegg hvor godt over ti tusen skoleungdom har fått prøve seg…