I det siste har jeg jobbet med å klargjøre underlag for å modellere på, og tegninger å modellere etter.

Opplegningsarbeid (i den formen jeg vil undersøke det- i alle fall foreløpig …) krever en glatt og plan flate for å legge mørtelen på (les: modellere). På denne flaten kan det først overføres en tegning, og mørtelen påføres- legges opp– etter tegningen.

Et ftografi som viser murbøtte med  gipspulver og sand som skal mikses med vann til en mørtel.
Gips og sand blandes i en bøtte. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.
En bit gipslate med gipspuss på. Gipsplaten er plassert på et staffeli.
Og pusses på en gipsplate. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.

Jeg har prøvd meg frem med to ulike typer underlag: gipsplater med gips- og kalkgips- mørtel, og trerammer med stålnetting med kalksementmørtel.

Gipsmørtel hefter godt på gipsplater. En grunning med grov gipsmørtel (sandstørrelse 0- 4mm) ble kastet på platene med murskje. Etter binding trakk jeg på med stålbrett et tynnere lag med gipskalkmørtel. Med tilslag av fin marmorsand ble resultatet i dette tilfellet en helt hvit flate.

En krokitegning av en mann; en stående akt.
En krokitegning til å modellere etter. Blyant på papir. Foto: Peder Alme 2023.
Et relieff viser en stående akt, en mann. Modellert i gipspuss på gipslate.
Modellert figur på gipsplate «fritt» etter krokitegning. Marmorsand som tilslag gir hvit mørtel. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.
Et romersk stukk-ornament: et relieff som viser en mann med kappe.
Til stor inspirasjon: romersk stukk- relieff (eng. stucco), ca. 50- 100 evt. Foto: The Met, New York.

Trerammen har en grovere/ kraftigere innerramme av trekantlekter. Denne ble skrudd og limt i sammenføyningene. På innerrammen spikret jeg tynnere sløyfelekter, og på disse ble det festet stålnetting (masker 4mm) med kramper.  

Kalksementmørtel ble kastet på nettingen med murskje og rettet av før binding. Et andre pusslag ble trukket på med stålbrett og glattet til.

En treramme snekres sammen på verksted med skruer og lim.
Snekring av treramme med trekantlekter. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.
En treramme med lekter.
Treraramme med sløyfelekter. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.
En treramme med lekter og stålnetting for å pusse på. Fra et gipsmakerverksted.
Treramme med stålnetting. Montert vertikalt på trepalle. Presenningen tar imot stenk/ søl fra påkast av mørtel. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.
En pusset flate på en treramme med lekter og stålnetting. Fra et gipsmakerverksted.
Mørtel er kastet ut og glattet til. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.

På disse underlagene kan jeg overføre tegninger, og jeg bl.a. har kopiert og tegnet av et tistelornament fra en bygning i Ålesund. Tistelornamenter er vanlige i Ålesund; tistelen kalles Nordens akantus, og tistel er forresten også Skottlands nasjonalblomst!

Ellers har jeg også tegnet et slags blomster- /blad- ornament etter egen design.

Et fasadeornament som viser et tistelmotiv.
Lite tistelornament fra bygning i Ålesund, ca. 15x20cm. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.
En tegning av et fasadeornament, et tistelmotiv.
Tegnearbeidet. Den første frihåndstegningen kan skimtes i øvre venstre hjørne. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.
En tegning av et fasadeornament, et tistelmotiv. Kull på papir.
Den ferdige tegningen måler 40x60cm. Kull på tegnepapir. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.

Tisteldekoren ble tegnet med blyant på frihånd fra fotografi, og blåst opp (skalert) til ønsket størrelse. På bygningen måler den ca. 20x15cm, og jeg skalerte opp til 40x60cm. Den store tegningen ble gjort med blyant og tegnekull på tynt tegnepapir (disk- rull). Samme fremgangsmåte ble brukt for den mindre blomsterdekoren.

De ferdige kulltegningene ble fiksert med skjellakk, og lakkert et par tre ganger til for å styrke papiret. Deretter ble de viktigste konturene i tegningene gjennomhullet med en syl- punset– og resultet er det som kalles (jeg kaller det i alle fall …), en punsetegning.

Tegninger fikseres med fiksativ.
Tegningene fikseres med skjellakk. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.
En tegning skal gjennomhulles langs konturene for å lage en punsetegning.
Tegning av blomster-/ blad- ornament klart for punsing med en syl. Isopor er et hensiktsmessig underlag for dette arbeidet. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.
En tegning gjennomhulles langs konturene for å lage en punsetegning. Nærbilde.
Punsingen er i gang. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.
En tegning holdes opp mot en lampe.
Ferdig punset tegning holdes mot lyset for å avsløre mulige «helligdager». Ser du den? Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.

En punsetegning kan legges på flaten som det skal overføres til, og gjennom hullene kan tegningen overføres til underlaget.

Ved på prikke med blyanten på nytt i hvert eneste lille hull?

En tegning er klargjort på et underlag for kopiering.
Tegningen er lagt på en gipsplate med kalkgipsmørtel. En sudd (oppe til høyre) med farge/ pigment dyttes på tegningen. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.
Et mønster tegnes på en pusset flate for modellering med mørtel.
Tegningens plassering er overført og kan skimtes i form av prikker på den pussede flaten. Tegningen spores opp på nytt med tegnekull. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.
En pusset flate med en tegning som skal overføres til flaten.
Den ferdige punsetegningen av tistelornamentet ved siden av pussgrunnen på treramme med netting. Både tegningen og rammen måler 40x60cm. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.

Neida! Ved hjelp av en sudd selfølgelig. Sudden- en liten tøypose med pigment/ kullstøv i- dyttes over tegningen, og fargestoffet fyker gjennom hullene i tegningen, og fester seg til underlaget under. Papiret med tegningen kan så tas bort- og Voilà! – der står tegningen!

SÅ VIDT!

Som regel- på en pusset og grå flate- er overføringen svakt synlig, og må tegnes opp på nytt med en ny runde med tegnekull. Men, punsetegningen hjelper tross alt til med å få alt overført på riktig sted på det feltet som skal dekoreres!

Et gammelt fotografi som viser fasadeornamenter på Parkgata 14 i Ålesund.
Den opprinnelige dekoren over inngangen på Parkgate 14, Ålesund. Foto: Johannes Sponland/ Aalesunds museum
Et stillas er satt opp på fasaden Parkgata 14 i Ålesund.
Stillas er montert over inngangen. Rester etter den originale dekoren kan skimtes i venstre kant. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.

Det er gøy å jobbe på verkstedet på denne måten. Men likevel er det noe som «mangler» når det ikke står et faktisk («ordentlig») oppdrag på et faktisk bygg og venter i andre enden.

Kan hende denne responsen er en yrkesskade som jeg må kjempe for å overvinne nå i stipendiatperioden min, men likevel så har jeg i det siste tenkt mye på hvordan jeg kan inkludere faktiske bygg og restaureringsobjekter inn i prosjektet mitt.

Et objekt som jeg har sett på i flere år nå er dekoren over inngangen til Parkgata 14/ Ynglingen i Ålesund. Der er det rester av opprinnelig bladdekor, og ellers synlige skjolder i pussen som avslører hele den opprinnelige formgivningen: en lav halvmåneformet nisje- en lunette– med bladdekor i form av laurbærblader til venstre, tekst/ initialene AAYF i midten og (tilsvarende?) bladdekor til høyre.

Nærbilde av fasadeornamenter på Parkgata 14 i Ålesund.
Nærbilde av dekoren på Parkgata 14. Vi ser rester etter original bladdekor, skjolder av bokstavdekor og spor av kulltegning. Skjemmende innfesting for lampe i senter. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.

Parkgata 14 eies av Ålesund KFUK KFUM som før het Aalesund Ynglingeforening. Derav initialene over døren.

Restene etter den opprinnelige dekoren og de karakteristiske skjoldene i pussen levner ingen tvil: klassisk opplegningsarbeid à la jugendbyen Ålesund!

Så, etter å ha kontaktet huseier med forespørsel om å undersøke og tilbakeføre dekoren som del av mitt stipendiatprosjekt- og med JA til svar! – var det i forrige uke opp med stillas på Parkgata 14 for et par dager med undersøkelse av tilstand, oppmåling, fotografering, avstøpning og avtegning.

Rester og spor etter fasadeornamenter på fasaden Parkgata 14 i Ålesund.
Skjemmende innfesting for lampe er fjernet og det er tydelig at lampen har vært festet der bokstavdekoren en gang har vært. Treplugger er slått inn i puss-/ murliv for innfesting. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.
Et fasadeornament tegnes av på fasaden Parkgata 14 i Ålesund.
Avtegning av bokstavdekor ved hjelp av kalkerpapir. Skjemmende innfesting for lampe i senter. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.

Dekoren på Parkgata 14 er livlig modellert, likt som ornamentene på Latinskolen (mer om det en annen gang!). Dekoren er ikke (og har nok aldri heller vært) malt, så overflater og detaljer er godt synlig. I tillegg til skjolder i pussen er det også rester av kulltegningen som håndverkeren har modellert etter (særlig i/ rundt bokstavene), og på gamle fotografier er dekoren synlig med tekst «og det hele».

På foto ser det ellers ut som bladdekoren til høyre har vært ulik den eksisterende dekoren til venstre. Kan det ha vært eikeblader?

Hva som er årsak til at dekoren mangler i utgangspunktet er usikkert, men jeg mistenker at den har blitt hogd bort en gang i tiden for å sette opp en lampe. Lampefoten/ -festet var der fortsatt, og jeg fjernet det før avtegninger m.m. Lampen har vært festet med treplugger/ -kiler som er slått inn i murlivet, og jeg tipper dette er gjort for lenge, lenge siden (før krigen …).

Dette er ikke rart eller uvanlig i det hele tatt! Mye dekor er dessverre forsvunnet, og mange bygg er endret opp igjennom tidene. I Ålesund og i landet ellers!

Nærbilde av fasadedekor, et laurbærbladmotiv, på fasaden Parkgata 14 i Ålesund.
Rester etter opprinnelig bladdekor, en type laurbær. Fritt og livlig modellert. Dekoren møter bokstavdekoren i høyre kant og har fortsatt videre mot venstre med flere blader, og kan hende et laurbær eller to. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.
En gipsavstøpning gjøres på et fasadeornament på fasaden Parkgata 14 i Ålesund.
En gipsavstøpning gjøres av restene av den opprinnelige bladdekoren. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.

Men det som ER litt rart er at den lille resten av den opprinnelige dekoren har fått lov til å henge med videre.

Kanskje vandalene ble lei av å meisle bort kulturminner, eller at det var andre bygg som også ventet på å bli ramponert. Eller, kanskje det var i et øyeblikk av klarsyn; at en liten rest skulle få henge med videre for så en dag å danne grunnlaget for tilbakeføring.

Som en gave til stipendiaten!

Jeg velger å tro det siste …

Alle mål og opptegninger fra forrige uke er gjort for å kunne lage 1:1 kopier, både som tegninger og som modellerte kopier på underlag og rammer likt som beskrevet over.

Og med det kan jeg nå trekke meg tilbake til verkstedet og jobbe med rekonstruksjoner der.

Nå kan vinteren bare komme.

En gipskopi av et fasadeornament.
Den ferdige gipsavstøpningen tilbake på verkstedet. Foto: Peder Alme v/ Norsk Håndverksinstitutt 2025.

Kilder:

Sponland, J. (1912- 1920). Aalesunds museum/ Interkommunalt arkiv for Møre og Romsdal. https://fylkesfotoarkivet.mrfylke.no/foto/preview.php?id=AM-95003.369187

Romersk stucco relieff (50- 100 evt.). Stucco relief panel. The Met, New York. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/245833