Først av alt. Jeg vet ikke hva de gjorde på 1700-tallet for å gjøre mål fra en fot om til en lest i ønstet passform og stil. Jeg vil tro de tok et omriss av foten og merket hvor bein og knoker var.
Slik vi gjør det. Men hvor skal alle målene være på en lest til vendsøm? Hm?
Da kommer vi på første åpenbare ulikhet i en rekke av dem:
Symmetriske lester. Altså ikke høyre og venstre lester i par. Så hvordan kan føttene deres trives, i flere hundre år med disse lestene?
Jeg har jobbet med en oppskrift som krever blyant, linjal, målebånd og passer. Med tiden vil mine erfaringer med arbeidet endre teksten i dette innlegget.
Du kan ta for deg en liten artig forsøks- runde på egene føtter og bli litt bedre kjent med hvilke type tær du har slik at tåboks stemmer med sko-stil.
English summary: I do not know how the measures were taken to make «a made to measure last» for a turnshoe, but this way I use pencil, rouler, measure tape and compasses.

Ta mål av føttene, Ballen, bak ballen, vristen, og toppen av vristen.
Jeg tar omriss med en blyant som ligger tett til foten. I hulfoten tegner blyanten på skrå, og merker også høyeste punkt i hulfoten. Jeg bruker («kunstige») maler for å slippe voldsomme ulikheter mellom høyre og venstre fot i mitt døme.
English summary: There are many types of lasts, the way I make mine will change with my level of skills, so I will change this text when I see how it works, and does not work.
Take the measurements of the feet: the ball, behind the ball, the cuneiform-bone and the top of the foot, (lowest of the leg).
Some feet are so unlike that it will be best to make look-alike-pair, that look the same, but follow the measures of …. Not recommended as a new-beginners project! I have used a form and flipped it over, so to skip all the unlikeness between the feet in my model.

Tunga rett i munnen. Høyre fot er blå, venstre rød (litt som i politikken).
Målene er tatt av to føtter som ikke er så like at det egner seg for nybegynnere. Men for å vise hvor vanlig det er.
English summary: These feet are so unlike that they are not sutable for a tutorial.The left is red and the blue is the right (The political left is red in Norway, easy to remember like that)

Sjå dèr! En litt standardisert fot, forenklet for anledningen.
1 Midtlinjen trekkes fra akillessenen bak på hælen frem i gjennom tå nr 2.
2 Ballen trekker en linje mellom stortå og lilletå leddet.
3 Hulfotens høyeste punkt (fra undersiden).
English summary: This is a simpler foot, made to fit a simpler sample.
1The midline runs through the akillesheel mid-back on the heel through toe n 2.
2 The ball runs through the big toe joint to the 5th toe.
3 The highest point to the underside of the hollow foot.

Vendsøm, var på likesidete lester, senere på 1800-tallet ble sko sydd på vrangen, uten hæler.
I denne oppskriften legger jeg de to midtlinjene på hverandre, midt mellom rød og blå linje ligger den fysiske og vel så estetiske sålekanten.
Vi sammenlikner de to føttene og ser fotavtrykket som grensen for skoens såle.
English summary: Turnshoe, were made on symmetrical lasts. By and by in the 19th century the shoes were made with high heels once again. Those differences in the making are so fundametal. In this recipie I lay the two midlines on top of each other. I draw a line on one side between the red and blue and mirror this to the other side of the sole. This is the outer line to both feet.

Matpapir viser linjene under. Dette er en sålekant som er for romslig for en vendsydd sko. Tenk på at en vendsydd sko er uten tå og hælkapper som trenger tomrom og andre hensyn. Den moderne skoen er delvis gitt form på 1800- tallet og endrer sakte hvordan lestene gir sin stil og passform. Så til slutt er lester og sko så endret at deres trekk ser fremmede ut. Foreldet og useriøs. «Dette gjør vi ikke lenger». Vi skal nemlig trimme den sålekanten noen mm (millimeter) inn fra der den er nå.
English summary: I draw the sole edge on paper I can see through, laying the midlines on top of each other. This outline lay in between the red and the blue, it is mirrored along the middle. A symmetrical sole is strange to our eyes, it looks out of place, old fashion and sort of «We don`t do it like this any more».

Mange streker små…
Nå er sålekanten farget grønn og hulfot er lilla.
English summary: The sole edge is green, the «hollow foot» is purple.

Hælen fra siden. Foten har en lengde en fra ballen til tærne og et mål fra ballen til hælen. Sett passeren i ballen og dra en sirkel fra hælen opp fra gulvet.
English summary: the heel seen from the side.
The foot length is parted in 2. one from the ball to the front of the toes. The back length is from the ball to the back of the heel. Put a pair of compasses at the ball and draw a circle from the ground.

Vi nermer oss en mal. Den grønne streken er sålens/lesetns ytterkant. Opp fra midtlinjen tegnes lestens underside og hælen i ett. Tå spring er 5 mm fra bakken. Andre sko kan ha mer eller mindre. Hælen gjør skoens lengde kortere jo høyere hælen er.
Hælfronten skal støtte og forme skoen til hulfoten. Hælfronten ender under hulfoten.
English summary: The green line is the outer line of the last/sole. From the midline draw the underside of the last and the heel in one. Toe is liftet 5 mm from the ground. This is different in the model of shoe. The higher the heel the shorter the shoe will appear.

Den svarte linjen er utgangspunkt for lestens underside. De få kildene jeg jobber med i dag (des. 2025) er bilder av lester med lav hæl. Jeg har tegninger fra Garsault (Litteraturliste kommer som eget innlegg) av lester som er til høye hæler, men jeg er ikke sikker på hva jeg ser på.
Så jeg ser på skoene som skal lages (SS-0284). Det virker som om skoen treffer bakken under hælen og fremme under tærne. Men er det lesten som var slik, bruken som endret skoene eller en endring i ettertid (skoene er eldre enn 200 år)

I blått trer lestens side frem. I prikker bak er den litt mystiske og helt flate hælen. Den er slett på mange av de gamle lestene og siden skinnet eller stoffet som overlæret er laget av, vil jeg tro at det går bra. Jeg tror skoen vil gi plass til hælen. Den blå linjen er ikke ned i bakken under ballen. Skoen er slik.
Fotens mål på lesten er Ballen omkrets (minus) sålens bredde, dette mål delt på 2.
Overlæret kan tegnes når lesten er i hendene fra flate til form.
English summary: In blue the side of the last. In blue dots the unknown back-line to the heel. I do not know why it is flat, but the uppers are very soft in fabric and will take the form of the foot-heel. So it will be flat.
I look at the shoes I will make (SS-0284)The blue line under the ball does not touch the ground, like the shoe toutches ground allmost at the toes.
The measures from the foot on to the draft of the last are the ball (minus) the with of the sole, parted in 2. The uppers are drawn when the last is in the hand.
From flat to form.